Wednesday, February 12, 2025

از گذشته(1) نامه ی رفقای افغانستان در نقد بخش هایی از مقالات ما


 
مقالات و نوشته هایی که زیر این نام در وبلاگ گذاشته می شود عمدتا در دهه ی گذشته نگارش یافته اند و چون بیشتر آنها مجادلات دوستانه درونی با افراد و یا گروه های سیاسی مارکسیست - لنینیست- مائوئیست بوده اند تا کنون انتشار نیافته اند. همچنین تک وتوک مقالاتی است که به علت گذشت شرایط و احوال نگارش آنها، ضرورتی به گذاشتن آنها در سایت احساس نشده بود.
مقالات جز از نظر نوشتار تغییری نیافته اند. در مورد هر مقاله و یادداشت، توضیحات جداگانه ای داده می شود.
 
این نامه ی رفقای افغانستان در نقد بخش هایی از مقاله ی نگاهی به مبارزه طبقات و چگونگی شکل گیری جمهوری اسلامی( نوشته ی هرمز دامان) و آگاهی خود به خودی بورژوایی و آگاهی طبقاتی- سوسیالیستی کارگران( نوشته ی م - دامون) است.
 
26 حمل(فروردین) 1391
14 اپریل 20012
 
رفقای ارجمند درودهای رفیقانه مارا بپذیرید
 امیدواریم صحتمند وکامگار باشید.
 
درنوشته" نگاهی به مبارزه طبقات وچگونگی شکل گیری جمهوری اسلامی (بخش پایانی) " چنین می خوانیم"
-   دین اسلام ازآغاز تا كنون بیانگر جهان بینی طبقات گوناگون بامنافع اقتصادی  متفاوت  و متضاد بوده است. بر خلاف لیبرالیزم كه جهان بینی بورژوازی غرب بویژه در دوران اولیه ی آن( دوران رقابت آزاد) به شمار می آید، این دین را در طول تاریخ طبقات گوناگونی به عنوان ایدئولوژی پذیرفته اند. فئودالها، لایه های مختلف دهقانان، بورژوازی تجاری و تولیدی- طیف هائی از خرده بورژوازی مرفه-  میانه و فقیر عموما سنتی، اقشار و طبقاتی بوده اند كه نمایندگان سیاسی، فرقه ها، سازمان ها و احزاب سیاسی شان، دین اسلام را به عنوان جهان بینی پذیرفته و منطبق با منافع طبقه خویش آن را- به ویژه بخش هایی از آن را- تفسیر كرده  و یا محتوی آن را در جهت منافع خویش تغییر می داده اند.  بنابراین این دین در طول زمان و از طرف طبقات مختلف و همنوا با منافع آنها تغییر می کرده و همواره به چیز دیگر تبدیل می شده است، هر چند بعضی از اصول ظاهری خود را حفظ کرده است. یکی از علل مهم وجود فرقه های بسیار زیاد و یا جریان های مختلف مذهبی اسلامی در تاریخ ایران، خواه در هیئت حاکمه و خواه در میان نیروهایی که با قدرت های حاکم در ستیز بودند، همین تفاسیر مختلف طبقاتی یا قشری بوده است."
رفقای محترم، چرااین " طبقات گوناگون با منافع اقتصادی  متفاوت  و متضاد" را نام نمی برید تا مسایل روشن شود؟ دین اسلام در جامعه نیمه بردگی- نیمه فئودالی به وجود آمد. عمده ترین طبقات دارای منافع اقتصادی متضاد برده و ارباب و دهقان و فئودال است. شما مهربانی کرده بگوئید که که در کجای اسلام از منافع برده ها ودهقانان دفاع شده است؟
مضاف برآن آیا چنین برخوردی با دین در تائید موضع ایدئولوژیک مارکسیزم – لنینیزم- مائویزم با دین است؟آیا دین  تا کنون همان"ایدئولوژی طبقات حاکم"که مارکس و لنین بارها اززوایای مختلف به توضیح آن پرداخته، نیست؟
در حال حاضراسلام در خدمت فئودال- کمپرادورها و امپریالیزم قراردارد و از استثمار و ستم دفاع می کند، وما نمی توانیم ببینیم که در کجای جهان"دین اسلام ... تاكنون بیانگر" منافع کارگران ودهقانان باشد.
از نظر ایدئولوژی،آیا درجهان ایدئولوژی ای وجوددارد که" از آغاز تا كنون بیانگر جهان بینی طبقات گوناگون با منافع اقتصادی  متفاوت  و متضاد"باشد؟
درهمین نوشته نواقص زیاددیگری ایدئولوژیک وجود دارند که ما رفیقانه ازشما میخواهیم آن را از  وبلاگ تان بردارید و بعداز اصلاح پس بگذارید.
 در نوشته دیگرتان تحت عنوان"آگاهی خودبخودی ــ بورژوایی وآگاهی طبقاتی کارگران ــ کمونیستی( قسمت هشتم- پایانی ) بخش دوم" می خوانیم:
اگر ما به انقلاب های روسیه(1917و 1905)، چین (1976 تا 1920) و ایران (1357) و نیز انقلاب های دیگر نگاه کنیم می بینیم که در بسیاری لحظات توده ها جلوتر از احزاب و رهبران حرکت می کنند و در واقع  احزاب و رهبران به دنبال توده ها هستند. "
نخست اینکه انقلاب در ایران از هر نظر با انقلاب کبیر اکتبر و انقلاب کبیر فرهنگی پرولتاریائی فرق دارد و هیچکس و درهیچ  قرینه یی حق ندارد این انقلابات را در کنار یکدیگرقراربدهند، مگر اینکه قصد داشته باشند"ناسیونالیزم" شان را از اینطریق تبلیغ کنند. درایران در سال 1357هیچ حزبی برابر حزب بلشویک قوی، سازمان یافته، آبدیده و آگاه وجود نداشت وبه همین قسم ماهینت ومضمون جنبش توده ای درایران ازهیچ نگاه با ماهیئت ومضمون جنبش پرولتری در روسیه وجنبش توده ها در چین قابل مقایسه نیست. انقلاب ایران ایران حتی با انقلاب چین در سال 1949 قابل مقایسه نیست چه رسد به انقلاب کبیر فرهنگی پرولتاریائی 1976.
ما محتوای ناسیونالیستی این مقایسه راکه با الفاظ نرم در قرینه منفعل تبلیغ می شود، به بحث نمی گیریم ولی رفیقانه از شما می خواهیم که اینگونه احساسات ناسیونالیستی – ایران گرائی تان را انتقاد کنید.
در خاتمه دست هایتان را رفیقانه فشرده و امیدواریم از ما نرنجید.
امضا ...
به نمایندگی از مائویست های افغانستان
 
-        کاپی به حزب کمونیست (مائویست) افغانستان
-        کاپی به رهروان جنبش (مارکسیستی- لنینیستی- مائویستی) افغانستان
-        کاپی به سازمان کارگران افغانستان(مارکسیست- لنینیست- مائویست)
 
 

No comments:

Post a Comment

این آتش خاموش نمی شود

    شب های انقلاب و تداوم خیزش انقلابی در کهگیلویه و بویر احمد   مرگ بر دیکتاتور شعار توده ها در شب 22 بهمن در شب های 21 و22 و 23 بهمن ماه ،...